מיתוס והיסטוריא - תשעח
תוכן עניינים
מטלות והערכה
במסגרת הקורס יש שתי רמות אפשריות להגשת המטלה המסכמת: (א) עבודה סמינריונית (היקף 6000-8000 מילה); או (ב) עבודה קטנה (3000-4000 מילה). בשתי הרמות מוגדרת ההשתתפות בקורס ברמת עובר/לא עובר. ההערכה תמסר לתלמידות/ים בכתב ובפירוט, על סמך המטלות המוגשות. בשתי האפשרויות יש לכתוב לעניין בלבד, ללא מריחות כלל. בשתי האפשרויות חובה להתיעץ אתי לפני בחירת הנושׂא לעבודה.
מסלול העבודה הקטנה מכיל שלושה נתיבים:
- ניתוח מאמר או ספר: במסלול זה תבחרו פריט אקדמי מחקרי (ספר, מאמר וכיו״ב) העוסק בשאלות מֻיתוס והיסטוריא, ותנתחו אותו באופן יסודי ביותר. הניתוח יכלול בדיקת הערות השוליים, התייחסות למהלכים הרטוריים של הכותב/ת, אופי ההתייחסות למֻיתוסים (מתודולוגיא), והערכה שלך את מידת התקפות והשכנוע של הטיעון המרכזי. יש לצרף עותק של פריט המחקר לעבודה בעת ההגשה.
- ניתוח מֻיתוס: במסלול זה תבחרו מקרה מבחן של מֻיתוס והיסטוריא מתוך המרחב הכללי של תרבות המערב בעת העתיקה. כאן תנתחו את המיתוס בכלים שלמדנו בכתה, ותתייחסו אליו הן במסגרת המתודולוגית-תאורטית הכללית, הן כמופע ספציפי התלוי בזמן ובמקום.
- סיכום הקורס: במסלול זה תכתבו חיבור, שיהוה (כביכול) הכנה, או אולי אפילו תחליף לקורס, עבור תלמידותי העתיד. איך אפשר להסביר ב-3000 עד 4000 מילה את כל מה שצריך לדעת כדי להצליח בקורס, מבלי להיות נוכח/ת בו?
נושׂאים לדיון
מבוא
30 אוקטובר
- מהו מֻיתוס?
- מהי היסטוריא?
- אמת ועובדות, ספרות זולה (1:51:47 לסוף)
- אמת ועובדות לפי עמוס עוז, סיפור על אהבה וחושך, 2002:41-42
קץ ההיסטוריא
6 נובמבר
חוב מהשעור הקודם:
הנה הקטע מתוך ״ספרות זולה״ שלא הצלחתי להקרין בכתה. תמצאו שם דיון מרתק בסוגיית האמת והעובדות. מומלץ לצפות בכל הסרט, כמובן. יש בנטפליקס.
לשעור הבא:
- לקרוא את מאמרו של פראנסיס פוקויאמא, End of History?: למאמר
- ואת חזון יוחנן, מתחילתו ועד סופו. (מתחיל קצת איטי, אבל מלא אקשן ולא ארוך).
- כמובן, יש לברר מה טיבם של שני הטקסטים, מי כתב אותם, מתי ובאיזו שׂפה.
אמונה, מֻיתוס וביולוגיא
13 נובמבר
לקריאה:
- .Ustinova, Yulia. 2009. "Cave Experiences and Ancient Greek Oracles", Time and Mind: the Journal of Archaeology, Consciousness and Culture , 2: 265–286.
- .Herman, Gabriel. 2011. “Greek Epiphanies and the Sensed Presence”, Historia 60: 1–31.
קהילות מדומינות
20 נובמבר
לקריאה:
- Anderson, Benedict. 1983. Imagined Communities. London: Verso. 1–7.
- הררי, יובל נח. 2011. קיצור תולדות האנושות. אור יהודה: דביר, 29-47, 104-138, 211-247.
לוי-שטראוס וסטרוקטורליזם
לקראת השעור של 27 נובמבר יש:
- לקרוא: Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", The Journal of American Folklore 68: 428-444
- נסחו לעצמכםן: מהם העקרונות והכלים שמציע לוי-שטראוס לניתוח מֻיתוסים?
- לקרוא את הגרסאות הללו למֻיתוס של מרסֻיאס:
- Diodorus Siculus 3.59.1-6 י תרגום אנגלי.
- Apollodoros, Library 1.4.2 י תרגום אנגלי.
- Hyginus, Fabulae 165, 191 י תרגום אנגלי.
- Ovidius, Metamorphoses 6.382-400 י תרגום אנגלי
- Charlie Daniels Band, The Devil Went Down to Georgia י להאזנה וקריאה.
- לנתח את המֻיתוס של מרסֻיאס לפי העקרונות והכלים שהציע לוי-שטראוס.
ממטיקא
לקראת 4 דצמבר יש:
- לקרוא את דוקינס, ריצ׳רד. 1991. הגן האנוכיי. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989). יש לקרוא את פרק יא (200-212), עם ההערות שלו (347-360). אפשר לדלג בין הפרק להערות, לקרוא את הפרק ואז את ההערות, או קודם את ההערות ואז את הפרק.
- מומלץ גם לערוך היכרות (דרך הספר או בערוצים אחרים) עם ההסבר של דוקינס לאבולוציא הגנטית.
לקראת 11 דצמבר יש:
- לקרוא את בלקמור, סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999). עמודים 9-43, 77-116, 300-322.
- פריט רשימה עם תבליטים
קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס
- קראו את מאמרו של קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", Salmagundi 72: 211-17.
- כתבו מחקר מֻיתולוגי משלכםן, ההולך בעקבות הדוגמא שנתן קולקובסקי.
18 דצמבר - הגשת התרגיל
25 דצמבר: חופשת חג המולד
מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור
לקראת 1 ינואר:
כמקרה בוחן למחקר מֻיתהיסטורי נעסוק בסיפור המלכתו של עבדלונֻימוס על העיר צידון בידי אלכסנדר הגדול. כהכנה לקראת השעור, יש לבצע המטלות הבאות:
- לצפות בשעור על אלכסנדר הגדול (מס׳ 5) בשעור העולם הקלאסי.
- לקרוא את הגרסאות השונות של הסיפור, כפי שהן מסופרות על ידי הסופרים הבאים:
- קוּרטיוּס רוּפוּס 4.1.15-26 (באתר Lacus Curtius)
- יוּסטינוּס (11.10.9-11)
- דִיוֹדוֹרוֹס מסיציליא 17.47
- פְּלוּטָרכוֹס, על מזלו של אלכסנדר 340d (ליוונית) Plutarch, on the Virtue of Alexander the Great 340d
- יש לערוך היכרות עם הסופרים השונים
- יש לקרוא קדימה ואחורה מעבר לסיפור עצמו, כדי להבין את מקומו ברצף העלילתי (אם הקישור אינו נותן את ההקשר, הפגינו תושיה באיתור הטקסט!)
- יש לערוך השוואה בין הסיפורים השונים: מה שווה ומה שונה?
- לקרוא את המאמר הבא: Stanley M. Burstein. 2007. "The gardener became a king, or did he?: the case of Abdalonymus of Sidon", in: Heckel W. (ed.), Alexander's Empire: Formulation to Decay. Claremnot: Regina, 139-149. (המאמר בגוגל דרייב שהשתמשנו בו עד כה).
לקראת 8 ינואר:
- לקרוא שוב את המקורות ואת המאמר של בורשטיין, ולעיין בדף אלכסנדר ועבדלונימוס
- לחשוב ולמצוא מה אני צריך לקרוא כדי להמשיך את המחקר.
- לקרוא עמ׳ 181-86 מתוך בוזוורת׳ 2003. פדפ, ג׳ייסטור
15 ינואר