הבדלים בין גרסאות בדף "רון ברק - תכלית ה-RGDA"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
מ (תכלית ה-RGDA)
מ
שורה 1: שורה 1:
 
= תכלית ה-RGDA  =
 
= תכלית ה-RGDA  =
  
שאלה מעניינת היא מה הייתה מטרתו של אוגוסטוס ביצירת מסמך שכולו קידום עצמי אשר יפורסם רק לאחר מותו. <br>נהרות דיו נשפכו בנסיון להסביר איזה סוג של מסמך היה ה-RGDA ומה הייתה כוונתו של [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A1_%D7%A7%D7%99%D7%A1%D7%A8 אוגוסטוס] ביצירתו:<ref>Edwin S. Ramage, ''The Nature and Purpose of Augustus' "res Gestae"'' (Stuttgart: Steiner, 1987), pp. III-16&amp;amp;lt;br&amp;amp;gt;fckLRAugustus and John Scheid, ''Res Gestae Divi Augusti: Hauts Faits Du Divin Auguste'' (Paris: Belles Lettres, 2007), pp. xliii-lxii.</ref> החל במקבילה לכיתוב על מצבת קבר (elogium), נאום הצדקה או סנגוריה (apologia), נאום הכחשה (eiuratio), עדות פוליטיקאי בערוב ימיו, תיאור המערכת הפוליטית החדשה שיצר, תימוכין ברצון לאלהה, ועד דין וחשבון על דרכי שלטון החדש שיצר. <br>כמובן שאיננו יכולים להכנס לראשו של אוגוסטוס כדי לגלות מה הסיבות וייתכן וכל ההשערות לעיל נכונות במידה זו או אחרת. אולם, אם נזכר שבמשך שנות שלטונו הארוכות של אוגוסטוס, שהתפרשו על יותר מחצי מאה, התפתחה שיטת ממשל חדשה שלא תוארה באופן שיטתי בשום מקום, אזי ייתכן והסיבה האחרונה היא אחת החשובות: אוגוסטוס רצה להשאיר אחריו דין וחשבון על יצירתו המדינית ובמקומות מספר בכתובת רומז אוגוסטוס שרומא נכנסה לעת חדשה וה-RGDA יכול לכן להקרא כתיאורה של התקופה והממשל שנוצר בה: ה[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%A0%D7%A7%D7%A4%D7%A1 פרינקיפט]. לאורך כל ה-RGDA ניתן הכבוד למסורת הרפובליקנית, ומנהג האבות ([http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%99_%D7%90%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%90_%D7%94%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%94 mos maiorum]) הינו נקודת המוצא לרוב או אף לכל פעולותיו של אוגוסטוס. שום תפקיד חדש לא הומצא ושם תפקיד ישן לא בוטל. אפילו מושג ה-[http://en.wikipedia.org/wiki/Princeps princeps] היה קיים בשיח הפוליטי הרומאי. [http://he.wikipedia.org/wiki/SPQR העם והסנאט הרומי] ממלאים תפקיד חשוב בניהול המדינה, ומוזכרים כמשתתפים לאורך כל המסמך.<br>אוגוסטוס מציג את כל המרכיבים האידאולוגיים העומדים מאחורי המשטר שיצר: גבורה, חסד ורחמים למנוצחים במערכות הצבאיות, חוק, יושר וצדק בענינים אזרחיים, ואדיקות בעניני הדת. לא רק שאוגוסטוס מתאר כיצד תפקד הפרינקיפט בזמן שלטונו אלא שהוא מתאר את התבנית לתפקודו ופעולתו של משטר זה בעתיד; ולא רק לעתיד הרחוק דאג אוגוסטוס, אלא יתכן גם ליורשו המיידי – [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%99%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%A1 טיבריוס]. אוגוסטוס מונה במסמך את הפעולות הנכונות שעל הפריקפס לבצע ונראה שטבריוס מילא אחריהן בקפדנות, כמו בארגון מחדש של ה-[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%9D_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%90_%D7%94%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%94 comitia], שמירת הגבולות הנוכחיים של האמפריה וזניחת כיבוש [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%94_%28%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%A7%D7%99%D7%94_%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%AA%29 בריטניה].  
+
שאלה מעניינת היא מה הייתה מטרתו של אוגוסטוס ביצירת מסמך שכולו קידום עצמי אשר יפורסם רק לאחר מותו. <br>נהרות דיו נשפכו בנסיון להסביר איזה סוג של מסמך היה ה-RGDA ומה הייתה כוונתו של [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A1_%D7%A7%D7%99%D7%A1%D7%A8 אוגוסטוס] ביצירתו:<ref>Edwin S. Ramage, ''The Nature and Purpose of Augustus' "res Gestae"'' (Stuttgart: Steiner, 1987), pp. III-16. Augustus and John Scheid, ''Res Gestae Divi Augusti: Hauts Faits Du Divin Auguste'' (Paris: Belles Lettres, 2007), pp. xliii-lxii.</ref> החל במקבילה לכיתוב על מצבת קבר (elogium), נאום הצדקה או סנגוריה (apologia), נאום הכחשה (eiuratio), עדות פוליטיקאי בערוב ימיו, תיאור המערכת הפוליטית החדשה שיצר, תימוכין ברצון לאלהה, ועד דין וחשבון על דרכי שלטון החדש שיצר. <br>כמובן שאיננו יכולים להכנס לראשו של אוגוסטוס כדי לגלות מה הסיבות וייתכן וכל ההשערות לעיל נכונות במידה זו או אחרת. אולם, אם נזכר שבמשך שנות שלטונו הארוכות של אוגוסטוס, שהתפרשו על יותר מחצי מאה, התפתחה שיטת ממשל חדשה שלא תוארה באופן שיטתי בשום מקום, אזי ייתכן והסיבה האחרונה היא אחת החשובות: אוגוסטוס רצה להשאיר אחריו דין וחשבון על יצירתו המדינית ובמקומות מספר בכתובת רומז אוגוסטוס שרומא נכנסה לעת חדשה וה-RGDA יכול לכן להקרא כתיאורה של התקופה והממשל שנוצר בה: ה[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%A0%D7%A7%D7%A4%D7%A1 פרינקיפט]. לאורך כל ה-RGDA ניתן הכבוד למסורת הרפובליקנית, ומנהג האבות ([http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%99_%D7%90%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%90_%D7%94%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%94 mos maiorum]) הינו נקודת המוצא לרוב או אף לכל פעולותיו של אוגוסטוס. שום תפקיד חדש לא הומצא ושם תפקיד ישן לא בוטל. אפילו מושג ה-[http://en.wikipedia.org/wiki/Princeps princeps] היה קיים בשיח הפוליטי הרומאי. [http://he.wikipedia.org/wiki/SPQR העם והסנאט הרומי] ממלאים תפקיד חשוב בניהול המדינה, ומוזכרים כמשתתפים לאורך כל המסמך.<br>אוגוסטוס מציג את כל המרכיבים האידאולוגיים העומדים מאחורי המשטר שיצר: גבורה, חסד ורחמים למנוצחים במערכות הצבאיות, חוק, יושר וצדק בענינים אזרחיים, ואדיקות בעניני הדת. לא רק שאוגוסטוס מתאר כיצד תפקד הפרינקיפט בזמן שלטונו אלא שהוא מתאר את התבנית לתפקודו ופעולתו של משטר זה בעתיד; ולא רק לעתיד הרחוק דאג אוגוסטוס, אלא יתכן גם ליורשו המיידי – [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%99%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%A1 טיבריוס]. אוגוסטוס מונה במסמך את הפעולות הנכונות שעל הפריקפס לבצע ונראה שטבריוס מילא אחריהן בקפדנות, כמו בארגון מחדש של ה-[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%9D_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%90_%D7%94%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%94 comitia], שמירת הגבולות הנוכחיים של האמפריה וזניחת כיבוש [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%94_%28%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%A7%D7%99%D7%94_%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%AA%29 בריטניה].  
  
 
<br>  
 
<br>  

גרסה מ־10:07, 21 באפריל 2011

תכלית ה-RGDA

שאלה מעניינת היא מה הייתה מטרתו של אוגוסטוס ביצירת מסמך שכולו קידום עצמי אשר יפורסם רק לאחר מותו.
נהרות דיו נשפכו בנסיון להסביר איזה סוג של מסמך היה ה-RGDA ומה הייתה כוונתו של אוגוסטוס ביצירתו:[1] החל במקבילה לכיתוב על מצבת קבר (elogium), נאום הצדקה או סנגוריה (apologia), נאום הכחשה (eiuratio), עדות פוליטיקאי בערוב ימיו, תיאור המערכת הפוליטית החדשה שיצר, תימוכין ברצון לאלהה, ועד דין וחשבון על דרכי שלטון החדש שיצר.
כמובן שאיננו יכולים להכנס לראשו של אוגוסטוס כדי לגלות מה הסיבות וייתכן וכל ההשערות לעיל נכונות במידה זו או אחרת. אולם, אם נזכר שבמשך שנות שלטונו הארוכות של אוגוסטוס, שהתפרשו על יותר מחצי מאה, התפתחה שיטת ממשל חדשה שלא תוארה באופן שיטתי בשום מקום, אזי ייתכן והסיבה האחרונה היא אחת החשובות: אוגוסטוס רצה להשאיר אחריו דין וחשבון על יצירתו המדינית ובמקומות מספר בכתובת רומז אוגוסטוס שרומא נכנסה לעת חדשה וה-RGDA יכול לכן להקרא כתיאורה של התקופה והממשל שנוצר בה: הפרינקיפט. לאורך כל ה-RGDA ניתן הכבוד למסורת הרפובליקנית, ומנהג האבות (mos maiorum) הינו נקודת המוצא לרוב או אף לכל פעולותיו של אוגוסטוס. שום תפקיד חדש לא הומצא ושם תפקיד ישן לא בוטל. אפילו מושג ה-princeps היה קיים בשיח הפוליטי הרומאי. העם והסנאט הרומי ממלאים תפקיד חשוב בניהול המדינה, ומוזכרים כמשתתפים לאורך כל המסמך.
אוגוסטוס מציג את כל המרכיבים האידאולוגיים העומדים מאחורי המשטר שיצר: גבורה, חסד ורחמים למנוצחים במערכות הצבאיות, חוק, יושר וצדק בענינים אזרחיים, ואדיקות בעניני הדת. לא רק שאוגוסטוס מתאר כיצד תפקד הפרינקיפט בזמן שלטונו אלא שהוא מתאר את התבנית לתפקודו ופעולתו של משטר זה בעתיד; ולא רק לעתיד הרחוק דאג אוגוסטוס, אלא יתכן גם ליורשו המיידי – טיבריוס. אוגוסטוס מונה במסמך את הפעולות הנכונות שעל הפריקפס לבצע ונראה שטבריוס מילא אחריהן בקפדנות, כמו בארגון מחדש של ה-comitia, שמירת הגבולות הנוכחיים של האמפריה וזניחת כיבוש בריטניה.


  1. Edwin S. Ramage, The Nature and Purpose of Augustus' "res Gestae" (Stuttgart: Steiner, 1987), pp. III-16. Augustus and John Scheid, Res Gestae Divi Augusti: Hauts Faits Du Divin Auguste (Paris: Belles Lettres, 2007), pp. xliii-lxii.