הבדלים בין גרסאות בדף "שיחת משתמש:Ori Gonen"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
מ
מ
 
(46 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 +
=מטלה מסכמת=
 +
 +
אורי, כדאי לך לרשום לאוֹרי ב[[שיחת משתמש:Oamitay| דף השיחה שלו]] שאלות ולא בדף השיחה של הקורס - ככה הוא יראה את זה מהר יותר לדעתי..
 +
 +
[[משתמש:Ronny Reshef|רוני רשף]] 15:54, 10 באוגוסט 2010 (UTC)
 +
 +
=בוקר טוב=
 +
 +
אהלן אורי, מה שלומך?
 +
 +
כתבתי לך משהו ב[[שיחה:אורי גונן תשע ב בין אלים ובני אדם עבודה‏|דף השיחה של העבודה]], בקשר לציון עמודים בסיכומים של מחקר מודרני שאתה עושה.
 +
 +
תודה,
 +
 +
[[משתמש:Ronny Reshef|רוני רשף]] 06:09, 28 ביולי 2010 (UTC)
 +
 +
= משפטי מחץ  =
 +
 +
קיקרו - [http://thriceholy.net/Texts/Tusculan1.html#I על הסופרים הלטינים] - ...Philosophy has been at a low ebb even to this present time
 +
 +
[http://books.google.co.il/books?id=wuDl3GPZIiEC&pg=PA193&lpg=PA193&dq=%D7%97%D7%A1%D7%93+%D7%AA%D7%98%D7%94+%D7%9C%D7%A0%D7%9B%D7%A0%D7%A2,+%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%91+%D7%A0%D7%A7%D7%9D+%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%93+%D7%91%D7%9A&source=bl&ots=Uf6NpIZsS_&sig=aoYE6tfNMU_7Yg3o10Gmdc8f2h0&hl=iw&ei=5e5RTN-tGuiosQaF7onHAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAsQ6AEwAA#v=onepage&q=%D7%97%D7%A1%D7%93%20%D7%AA%D7%98%D7%94%20%D7%9C%D7%A0%D7%9B%D7%A0%D7%A2%2C%20%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%91%20%D7%A0%D7%A7%D7%9D%20%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%93%20%D7%91%D7%9A&f=false איניאיס], תירגם שלמה דיקמן,מוסד ביאליק, 1964. ו', 851-854 (עמוד I.C. 84)
 +
 +
[http://www.learningsites.com/NemrudDagi/nemdagi-2.htm#3D%20models אתר חפירות]
 +
 +
= דפי מקור  =
 +
 +
היי אורי,
 +
 +
אני רואה שאתה עובד במרץ על העבודה, כשחלק משמעותי מכך הוא פתיחת דפי מקור לטקסטים שעליהם אתה מסתמך. הכול מצוין, אך למען האחידות, כשאתה פותח דף מקור חדש תשתמש בפסיקים ולא בנקודות בכותרת הדף, בין שם המחבר לשם היצירה. נהוג להשתמש בנקודות כאשר כותבים את הקיצור של המחבר או היצירה.
 +
 +
אני אעשה את ההתאמות בדפים שכבר פתחת.
 +
 +
תודה מראש,
 +
 +
--[[משתמש:Eyalmeyer|אייל מאיר]] 12:25, 28 ביוני 2010 (UTC)
 +
 +
= אהלן אורי  =
 +
 +
מה שלומך?
 +
 +
אני רואה שאתה מתקדם מהר וטוב.. :) כל הכבוד.
 +
 +
הנה דף עבודה למשימת הסדנא והבין אלים ובני אדם:
 +
 +
[[אורי גונן תשע בין אלים ובני אדם]]
 +
 +
שם אתה יכול לבנות את השלד של העבודה, כמו שראית ב[[מקום הולדתו של דיוניסוס בהיסטוריות של אלכסנדר|מקום הולדתו של דיוניסיס]].
 +
 +
בהצלחה ולהתראות, אני פה אם תצטרך משהו.
 +
 +
[[משתמש:Ronny Reshef|רוני רשף]]
 +
 +
<br>
 +
 +
דף עבודה משלי&nbsp;?&nbsp;?&nbsp;? זה כמו בר מצווה קטנה
 +
 +
:כמעט&nbsp;;) [[משתמש:Ronny Reshef|רוני רשף]] 11:18, 25 ביוני 2010 (UTC)
 +
 +
= לאורי  =
 +
 +
אהלן אורי, מה שלומך?
 +
 +
ראיתי שפתחת דף לפליני, נראה מעולה&nbsp;:)
 +
 +
בגלל שאתה מתעסק איתו באנגלית העברתי את השם לאנגלית,
 +
 +
אם הטקסט הוא באנגלית פותחים דף באנגלית. (בחיים לא כתבתי כל כך הרבה פעמים אנגלית בבת אחת)
 +
 +
חוץ מזה, כל הכבוד על ההתקדמות, תמשיך ככה והמשך סוף שבוע נעים ופורה
 +
 +
[[משתמש:Ronny Reshef|רוני רשף]] 19:05, 18 ביוני 2010 (UTC)
 +
 +
= [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%A8%D7%A9%D7%AA אתרים מועילים ברשת]  =
 +
 +
*[http://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html Chicago Manual of Style]&nbsp;
 +
*[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/ Perseus Digital Library]
 +
 +
*[http://perseus.uchicago.edu/ Perseus Project Texts]
 +
*[http://scholar.google.co.il/ Google scholar]
 +
*[http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/home.html Lacus Curtius]
 +
*[http://www.livius.org/ Livius.org]
 +
 +
<br>
 +
 +
===== קיצורי ויקי  =====
 +
 +
*&lt;div dir="ltr" align="left"&gt;
 +
*&lt;div dir="rtl" align="right"&gt;
 +
*&lt;div align="left"&gt;
 +
*&lt;div dir="ltr" align="justify"&gt;
 +
*&lt;div dir="rtl" align="justify"&gt;
 +
*&lt;div align="justify"&gt;
 +
 +
<br>
 +
 
= [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%98%D7%A8_%D7%91%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%94_%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%AA חברה ומשטר ברפובליקה הרומית]&nbsp;  =
 
= [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%98%D7%A8_%D7%91%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%94_%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%AA חברה ומשטר ברפובליקה הרומית]&nbsp;  =
  
שורה 7: שורה 102:
 
שבת שלום, --[[משתמש:Eyalmeyer|אייל מאיר]] 10:03, 29 בינואר 2010 (UTC)  
 
שבת שלום, --[[משתמש:Eyalmeyer|אייל מאיר]] 10:03, 29 בינואר 2010 (UTC)  
  
nVM&hl=iw&ei=8TkETITTLoaYOIjB6NYE&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBwQ6AEwAw#v=snippet&q=Carthage%20apotheosis%20%20&f=false apotheosis and afterlife]<br></div></div></div>
+
<br>
 +
 
 
= [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%AA%D7%A9%D7%A2_%D7%91_-_%D7%A1%D7%93%D7%A0%D7%90_%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8 סדנא למיומנויות מחקר]  =
 
= [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%AA%D7%A9%D7%A2_%D7%91_-_%D7%A1%D7%93%D7%A0%D7%90_%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8 סדנא למיומנויות מחקר]  =
  
שורה 26: שורה 122:
 
*'''מֵם (meme):''' "יחידת מידע ששוכנת בתוך מוח, ובעלת יכולת שכפול"  
 
*'''מֵם (meme):''' "יחידת מידע ששוכנת בתוך מוח, ובעלת יכולת שכפול"  
 
**יחידות מידע, דוגמת נעימה, רעיון, אמרה, אופנה - המרכיבות תרבות חברה מסוימת (בע"ח או אדם), ומתחרות ביניהן על "מקום האחסון" - המוחות האנושיים בחברת אדם. ממים עשויים להתחרות אלו באלו, או לשתף פעולה לשם שרידותם, ע"י שכפול ומעבר ממוח אחד למשנהו. פוריות המם חשובה יותר מאריכות ימיו של עותק בודד, וע"פ ברירה טבעית חלקם מצליחים יותר מאחרים.
 
**יחידות מידע, דוגמת נעימה, רעיון, אמרה, אופנה - המרכיבות תרבות חברה מסוימת (בע"ח או אדם), ומתחרות ביניהן על "מקום האחסון" - המוחות האנושיים בחברת אדם. ממים עשויים להתחרות אלו באלו, או לשתף פעולה לשם שרידותם, ע"י שכפול ומעבר ממוח אחד למשנהו. פוריות המם חשובה יותר מאריכות ימיו של עותק בודד, וע"פ ברירה טבעית חלקם מצליחים יותר מאחרים.
</div></div>&lt;/div&gt;&lt;/div&gt;</div></div>
+
</div>
 +
&lt;/div&gt;&lt;/div&gt;&lt;/div&gt;&lt;/div&gt;&lt;/div&gt;
  
 +
<br>
  
 +
= [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%AA%D7%A9%D7%A2_%D7%91_-_%D7%91%D7%99%D7%9F_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99_%D7%90%D7%93%D7%9D פרו"ס - בין אלים לבני אדם]  =
  
= פרו"ס - בין אלים לבני אדם =
 
 
== דיוניסוס  ==
 
== דיוניסוס  ==
  
שורה 96: שורה 194:
 
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%92%D7%A0%D7%94#cite_note-0 קומגנה]  
 
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%92%D7%A0%D7%94#cite_note-0 קומגנה]  
  
[http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/29*.html פיליניוס הזקן] + [http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/29*.html מקור בלוקוס קורטיוס]&nbsp;(לאטינית)  
+
[http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/29*.html פיליניוס הזקן] + [http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/29*.html מקור בלוקוס קורטיוס]&nbsp;(לאטינית)&nbsp;  
[http://books.google.co.il/books?id=P1AiGxo_atUC&pg=PA62&lpg=PA62&dq=Carthage+apotheosis&source=bl&ots=_oZ-ggPWmh&sig=IlHrHIkK98RwNFHMJe2I8U-_<br>
 
<div align="center">
 
= '''Antiochus I "Theos" of Commagene <br>''' =
 
<div align="right">
 
== '''<span style="color: #ff0000">מקורות ראשוניים </span>''' ==
 
 
 
<span style="color: #ff0000">(#)</span> = שנת האירועים המתוארים במקור הראשוני.
 
 
 
----
 
 
 
===== Cassius Dio&nbsp;- Roman History - Fragments of Books&nbsp;30 thru&nbsp;35  =====
 
 
 
<u></u>[http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Cassius_Dio/30-35*.html Dio Cass. Frag. 35.2]
 
 
 
*<span style="color: #ff0000">(69BC)</span> אנטיוכוס I מקומגנה מוזכר לראשונה בהקשר מלחמת הקונסול הרומי&nbsp;[http://en.wikipedia.org/wiki/Lucullus '''לוקיוס ליקיניוס לוקולוס''']&nbsp;במלך ארמניה [http://en.wikipedia.org/wiki/Tigranes_the_Great '''טיגרנס הגדול'''].
 
 
 
----
 
 
 
===== <u></u>Pliny the Elder, The Natural History  =====
 
 
 
[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.02.0137:book=2:chapter=108&highlight=samosata Plin. Nat. 2.108]
 
 
 
*התייחסות של פיליניוס הזקן לקומגנה כמקור ל "inflammable mud, called Maltha" = פטרול\נפט.
 
*האנשת ה"חומר" ע"י פיליניוס, המייחס לחומר את היכולת לרדוף ולשרוף את החיילים על נשקם ושריונים.
 
*ע"פ פליניוס, לא ניתן לכבות את בערת ה"חומר" ע"י מים, אלא רק ע"י אש.
 
 
 
----
 
 
 
===== Appian, Mithridatic Wars  =====
 
 
 
[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=App. App. Mith. 16.106]
 
 
 
*<span style="color: #ff0000">(64BC)</span> לאחר הדחת מלך סוריה האחרון ('''Antiochus Asiaticus''') יצא [http://en.wikipedia.org/wiki/Pompey '''פומפיוס''']&nbsp;נגד '''אנטיוכוס I מקומגנה''', אך לאחר זמן קצר הגיע עימו להסכם-ברית (64BC).&nbsp;
 
 
 
[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=App. App. Mith. 17.114]
 
 
 
*פומפיוס אף הוסיף לממלכתו שטחים כבושים מהאימפריה הסלאוקית וממסופוטמיה.
 
 
 
----
 
 
 
===== Cicero, Epistulae ad Familiares  =====
 
 
 
[http://perseus.uchicago.edu/perseus-cgi/citequery3.pl?dbname=PerseusLatinTexts&getid=1&query=Cic.%20Fam.%2015.1 Cic. Fam. 15.1]
 
 
 
[http://perseus.uchicago.edu/perseus-cgi/citequery3.pl?dbname=PerseusLatinTexts&getid=1&query=Cic. Fam. 15.3 Cic. Fam. 15.3]
 
 
 
[http://perseus.uchicago.edu/perseus-cgi/citequery3.pl?dbname=PerseusLatinTexts&getid=1&query=Cic. Fam. 15.4 Cic. Fam. 15.4]
 
 
 
*<span style="color: #ff0000">(51BC)</span> בתקופה בה [http://en.wikipedia.org/wiki/Cicero '''קיקרו''' ]היה מושל [http://en.wikipedia.org/wiki/Cilicia '''קיליקיה''']&nbsp;(51BC) הוא קיבל מידע מודיעיני מאנטיוכוס על תנועות הצבא הפרתי.
 
 
 
----
 
 
 
===== C. Julius Caesar, Commentaries on the Civil War &amp; Appian, The Civil Wars  =====
 
 
 
[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Caes. Caes. Civ. 3.5]
 
 
 
[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=App. App. BC 2.8.49]
 
 
 
*<span style="color: #ff0000">(49BC) </span>במלחמת האזרחים בין '''קיסר''' ל'''פומפיוס''' (49BC) אנטיוכוס שלח לפומפיוס סיוע צבאי.&nbsp;
 
 
 
----
 
 
 
===== '''Plutarch, Antony'''  =====
 
 
 
[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0007%3Achapter%3D34 Plut. Ant. 34]
 
 
 
*<span style="color: #ff0000">(40BC~) </span>'''פלוטרכוס '''מתאר את מלחמת הרומאים באימפריה הפרתית בפרובינקיה סוריה, כפי שהתנהלה ע"י [http://en.wikipedia.org/wiki/Publius_Ventidius_Bassus '''פובליוס ונטידיוס בסוס'''.]
 
 
 
*לאחר נסיגת הכוחות הפרתים מזרחה, '''ונטידיוס '''נמנע מלרדוף אותם בשל חששו '''ממרקוס אנטוניוס '''המקנא בהצלחותיו ("feared the jealousy of Antony"). הוא מחליט להטיל מצור על עיר הבירה של קומגנה - [http://en.wikipedia.org/wiki/Samosata סאמוסאטה], תחת המלך '''אנטיוכוס''', אשר תמכו באימפריה הפרתית.<br>
 
 
 
*מתואר המאבק הפוליטי בין '''ונטידיוס '''ל'''אנטוניוס''' בשנים של ירושת יוליוס קיסר: '''אנטיוכוס '''מסכים להיכנע ולשתף פעולה, וונטידיוס מבקש מאנטוניוס אישור.
 
<div align="left">
 
When Antiochus proposed to pay a thousand talents and obey the behests of Antony, Ventidius ordered him to send his proposal to Antony<br>
 
<div align="right">
 
*'''אנטוניוס '''מסרב ומתעקש לכבוש את קומגנה בכוח כדי לפאר את שמו.
 
<div align="left">
 
He insisted that this one exploit at least should bear his own name and that not all the successes should be due to Ventidius<br>
 
<div align="right">
 
*כאשר '''אנטיוכוס '''רואה כי אין דרך להגיע להסכם, ההגנה על עירו הופכת נחרצת ומרשימה, עד להארכת המצור לכדי שבירתו וכפיית הסכ על הרומאים.
 
<div align="left">
 
the besieged, since they despaired of coming to terms, betook themselves to a vigorous defence. Antony could therefore accomplish nothing, and feeling ashamed and repentant, was glad to make peace with Antiochus on his payment of three hundred talents.<br>
 
<div align="right">
 
*מוסכם הסדר כספי של "קבלת מרות" מצד קומגנה. למרות ניצחונותיו בסופו של דבר '''אנטוניוס '''הדיח את '''ונטידיוס '''מתפקידו, ככל הנראה בגלל קנאה בהצלחתו או חשד לשחיתות מצידו. בסוס חזר לרומא ונערך לו טריומף בעקבות הישגיו בשדה הקרב.
 
<div align="left">
 
Antony could therefore accomplish nothing, and feeling ashamed and repentant, was glad to make peace with Antiochus on his payment of three hundred talents. After settling some trivial matters in Syria, he returned to Athens, and sent Ventidius home, with becoming honours, to enjoy his triumph.
 
  
 
<br>
 
<br>
<div align="right">
 
[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Plut.+Ant.+61&fromdoc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0007 Plut. Ant. 61]
 
 
*<span style="color: #ff0000">(31BC)</span> לא ידוע תאריך פטירתו המדויק של אנטיוכוס, אך יורשו [http://en.wikipedia.org/wiki/Mithridates_II_of_Commagene Mithridates II of Commagene]&nbsp;מוזכר כשליט כבר בשנת 31BC - על כן לכל המאוחר זו שנת פטירתו.
 
 
&nbsp;
 
  
&nbsp;
+
= [[אורי גונן תשע ב בין אלים ובני אדם עבודה|בין אלים ובני אדם - עבודה]]&nbsp;- Antiochus I "Theos" of Commagene'''&nbsp;<br>''' =
</div></div></div></div></div></div></div></div>
+
<div align="center"><div align="right"></div></div>
= [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%AA%D7%A9%D7%A2_%D7%91_-_%D7%91%D7%99%D7%9F_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99_%D7%90%D7%93%D7%9D בין אלים ובני אדם]  =
 

גרסה אחרונה מ־19:57, 10 באוגוסט 2010

מטלה מסכמת

אורי, כדאי לך לרשום לאוֹרי ב דף השיחה שלו שאלות ולא בדף השיחה של הקורס - ככה הוא יראה את זה מהר יותר לדעתי..

רוני רשף 15:54, 10 באוגוסט 2010 (UTC)

בוקר טוב

אהלן אורי, מה שלומך?

כתבתי לך משהו בדף השיחה של העבודה, בקשר לציון עמודים בסיכומים של מחקר מודרני שאתה עושה.

תודה,

רוני רשף 06:09, 28 ביולי 2010 (UTC)

משפטי מחץ

קיקרו - על הסופרים הלטינים - ...Philosophy has been at a low ebb even to this present time

איניאיס, תירגם שלמה דיקמן,מוסד ביאליק, 1964. ו', 851-854 (עמוד I.C. 84)

אתר חפירות

דפי מקור

היי אורי,

אני רואה שאתה עובד במרץ על העבודה, כשחלק משמעותי מכך הוא פתיחת דפי מקור לטקסטים שעליהם אתה מסתמך. הכול מצוין, אך למען האחידות, כשאתה פותח דף מקור חדש תשתמש בפסיקים ולא בנקודות בכותרת הדף, בין שם המחבר לשם היצירה. נהוג להשתמש בנקודות כאשר כותבים את הקיצור של המחבר או היצירה.

אני אעשה את ההתאמות בדפים שכבר פתחת.

תודה מראש,

--אייל מאיר 12:25, 28 ביוני 2010 (UTC)

אהלן אורי

מה שלומך?

אני רואה שאתה מתקדם מהר וטוב.. :) כל הכבוד.

הנה דף עבודה למשימת הסדנא והבין אלים ובני אדם:

אורי גונן תשע בין אלים ובני אדם

שם אתה יכול לבנות את השלד של העבודה, כמו שראית במקום הולדתו של דיוניסיס.

בהצלחה ולהתראות, אני פה אם תצטרך משהו.

רוני רשף


דף עבודה משלי ? ? ? זה כמו בר מצווה קטנה

כמעט ;) רוני רשף 11:18, 25 ביוני 2010 (UTC)

לאורי

אהלן אורי, מה שלומך?

ראיתי שפתחת דף לפליני, נראה מעולה :)

בגלל שאתה מתעסק איתו באנגלית העברתי את השם לאנגלית,

אם הטקסט הוא באנגלית פותחים דף באנגלית. (בחיים לא כתבתי כל כך הרבה פעמים אנגלית בבת אחת)

חוץ מזה, כל הכבוד על ההתקדמות, תמשיך ככה והמשך סוף שבוע נעים ופורה

רוני רשף 19:05, 18 ביוני 2010 (UTC)

אתרים מועילים ברשת


קיצורי ויקי
  • <div dir="ltr" align="left">
  • <div dir="rtl" align="right">
  • <div align="left">
  • <div dir="ltr" align="justify">
  • <div dir="rtl" align="justify">
  • <div align="justify">


חברה ומשטר ברפובליקה הרומית 

אורי,

כל הכבוד על המושגים. במיוחד שמחתי לראות שכבר קישרת אותם לרשימת המושגים הכללית.

שבת שלום, --אייל מאיר 10:03, 29 בינואר 2010 (UTC)


סדנא למיומנויות מחקר

דיימונד - "רובים, חיידקים, פלדה" - פרק 13, ע"מ 187-195

 לצרף את הקטע של בריאן

(187) ב-1908 תגלית ארכיאולוגית באי כרתים חשפה את פריט מהמופלאים בתולדות הטכנולוגיה. מדובר בחפץ קטן, עגול בצורת דיסקוס, ללא צבע ומעוטר בסימנים ואותיות דמויי כיתוב משני צידיו. פריט זה מציב חידה בפני היסטוריונים החוקרים את התפתחות הכתב, שכן צורת הכתב מתקשרת לכתבים מוכרים. "דיסקוס פיסטוס" הינו למעשה המצאת הדפוס האנושית הראשונה, (והקדים את ההמצאה השנייה והמוכרת יותר ב1440-), שכן הטבעת האותיות בדיסקוס הצריכה ייצור חותמות. עשייה זו הצריכה עבודה רבה, שכן הן בוודאי לא יוצרו לשם הפקת המסמך האחד הזה בלבד.

(188) הטכנולוגיה, בדמות כלי נשק ותחבורה, סיפקה את האמצעים הישירים להרחבתה עצמה בין עמים שונים, ותפקדה כגורם ראשי בדפוס הרחב ביותר של ההיסטוריה. (189) אולם, ההתפתחות לא הייתה זהה בין חלקי העולם השונים, אף על פי כי לא ניתן להצביע על הבדל פיזיולוגי שיוכל להסביר את ההבדלים בקצב פיתוח טכנולוגיה בין חברה אחת לשנייה. במידה ומאמצים את "התיאוריה ההרואית של ההמצאה" ניתן לומר כי ההתפתחות תלויה במקום לידתם המקרי של ממציאים – אולם, כיצד ניתן להסביר את הולדתם באזורים מסוימים (אירואסיה) ולא באזורים אחרים? התשובה טמונה בפתיחות חברת שלמות לחידושים. ישנם הבדלי פתיחות בין חברות שונות לגבי חידושים.

הבדלים בקצב ההתפתחות הטכנולוגית בין היבשות השונות.
על פי התפיסה כי "הצורך הוא אבי ההמצאה", חידושים מופעים כאשר לחברה יש צורך שלא בא על סיפוקו, על ידי יחיד אשר מתוך שאיפה לעלות בסולם החברתי מזהה את הצורך ונותן לו מענה. כך שה"גילויים הטכנולוגים" הינם למעשה תגובות לצרכי החברה, החברה מקבלת את הפיתרון במידה והוא מתיישב עם ערכיה ועם טכנולוגיות אחרות שברשותה.
(190) בפועל, נקודת המוצא בדבר הצורך כאבי ההמצאה, אינה מחויבת מציאות – לאמתו של דבר, רובן של ההמצאות פותחו מתוך התעסקות מסוקרנת במכשירים מסוימים, ולא דרישה מוקדמת או חשיבה על תוצר בעל תפקוד מוגדר מראש. פעמים רבות ההמצאה היא אֵם הצורך, ולא להפך. כך למשל דוגמת הפונוגרף של תומס אדיסון אשר בראשיתו לא נועד למטרות מוזיקליות, או הרכב המנועי של ניקולאוס אוטו.
פעמים רבות הממציאים התעסקו במכשירים זמן רב מבלי קשר לדרישות הציבור, כאשר הרעיון עצמו עובר מספר גלגולים, שיפורים ו"המצאות מחדש". (191) הגיבור שהמצאה נזקפת בדרך כלל לזכותו הלך בעקבות ממציאים קודמים שהיו להם מטרות דומות וכבר הוציאו מתחת ידיהם תוכניות, דגמי הדגמה או דגמים שקצרו הצלחה מסחרית.
(192) אם כן נשאלת השאלה: האם הדפוס הרחב של תולדות העולם היה משתנה שינוי ניכר לולא נולד ממציא גאון כלשהו במקום וזמן מסוים? התשובה ברורה: מעולם לא הייה אדם כזה - הטכנולוגיה אינה מתפתחת בפעולות הרואיות מבודדות אלא בפעולות מצטברות, ואינה מומצאת כדי למלא צורך צפוי, אלא רוב שימושיה נמצאים רק לאחר המצאתה..
(193) לאחר שהממציא מגלה שימוש לטכנולוגיה חדשה, עליו לשכנע את החברה לקבל אותה. מתקן גדול יותר, מהיר או חזק יותר לעשיית דבר מה אינו ערובה לקבלתו המהירה. טכנולוגיות רבות מספור לא התקבלו כלל או התקבלו רק לאחר התנגדות ממושכת. ניתן לאפיין ארבעה גורמים אשר המשפיעים אל החברות להיפתח להמצאות שונות וחדשות: היתרון כלכלי של חידוש על פני טכנולוגיה קיימת, (194) ערך חברתי ויוקרת חידוש כלשהו – לעיתים בחשיבות גבוהה אף מתועלתו הכלכלית, התאמה לאינטרסים אישים של מפיצי הטכנולוגיה החדשה, ומידת קלות הוכחת יתרון חידוש על פני קודמו.


אבולוציה של רעיונות 

  • מֵם (meme): "יחידת מידע ששוכנת בתוך מוח, ובעלת יכולת שכפול"
    • יחידות מידע, דוגמת נעימה, רעיון, אמרה, אופנה - המרכיבות תרבות חברה מסוימת (בע"ח או אדם), ומתחרות ביניהן על "מקום האחסון" - המוחות האנושיים בחברת אדם. ממים עשויים להתחרות אלו באלו, או לשתף פעולה לשם שרידותם, ע"י שכפול ומעבר ממוח אחד למשנהו. פוריות המם חשובה יותר מאריכות ימיו של עותק בודד, וע"פ ברירה טבעית חלקם מצליחים יותר מאחרים.

</div></div></div></div></div>


פרו"ס - בין אלים לבני אדם

דיוניסוס

ממים\מוטיבים חוזרים בסיפור דיוניסוס:

מנהיג המכוון את צעדיו ע"פ נבואה\אורקל\גורם דתי:


Diodorus 1.23.5: 5 But when Cadmus found out what had taken place, having at the same time a reply from an oracle commanding him to observe the laws of his fathers, he both gilded the infant and paid it the appropriate sacrifices, on the ground that there had been a sort of p75 epiphany46 of Osiris among men.


  Diodorus 3.73.1-3: 1. Since the Libyans had said to Dionysus before the battle that, at the time when Ammon had been driven from the kingdom, he had prophesied to the inhabitants that at an appointed time his son Dionysus would come, and that he would recover his father's kingdom and, after becoming master of all the inhabited world, would be looked upon as a god, Dionysus, believing him to have been a true prophet, established there the oracle of his father, rebuilt the city and ordained honours to him as to a god, and appointed men to have charge of the oracle. Tradition also has recorded that the head of Ammon was shaped like that of a ram, since as his device he had worn a helmet of that form in his campaigns. 2. But there are some writers of myths who recount that in very truth there were little horns on both sides of his temples and that therefore Dionysus also, being Ammon's son, had the same aspect as his father and so the tradition has been handed down to succeeding generations of mankind that this god had horns. 3. However this may be, after Dionysus had built the city and established the oracle he first of all, they say, inquired of the god with regard to his expedition, and he received from his father the reply that, if he showed himself a benefactor of mankind, he would receive the reward of immortality


 Diodorus 5.2.1: The Greek account of Dionysus runs like this: Cadmus, the son of Agenor, was sent forth from Phoenicia by the king to seek out Europê, under orders either to bring him the maiden or never to come back to Phoenicia. After Cadmus had traversed a wide territory without being able to find her, he despaired of ever returning to his home; and when he had arrived in Boeotia,in obedience to the oracle which he had received he founded the city of Thebes. Here he made his home and marrying Harmonia, the daughter of Aphroditê, he begat by her Semelê, Ino, Autonoê, Agavê, and Polydorus.

איסוף צבא ויציאה למסע "תירבות" העולם:


Diodorus 1.17.1: Of Osiris they say that, being of a beneficent turn of mind, and eager for glory, he gathered together a great army, with the intention of visiting all the inhabited earth and teaching the race of men how to cultivate the vine and sow wheat and barley; 2 for he supposed that if he made men give up their savagery and adopt a gentle manner of life he would receive immortal honours because of the magnitude of his benefactions. And this did in fact take place, since not only the men of his time who received his gift, but all succeeding generations as well, because of the delight which they take in the foods which were discovered, have honoured those who introduced them as gods most illustrious.

3 Now after Osiris had established the affairs of Egypt and turned the supreme power over to Isis his wife, they say that he placed Hermes at her side as counsellor because his prudence raised him above the king's other friends, and as general of all the land under his sway he left Heracles, who was both his kinsman and renowned for his valour and physical strength, while as governors he appointed Busiris over those parts of Egypt which lie towards Phoenicia and border upon the sea and Antaeus over those adjoining Ethiopia and Libya; then he p57himself left Egypt with his army to make his campaign, taking in his company also his brother, whom the Greeks call Apollo.


Diodorus 1.18.1: Now Osiris was accompanied on his campaign, as the Egyptian account goes, by his two sons Anubis and Macedon, who were distinguished for their valour. Both of them carried the most notable accoutrements of war, taken from certain animals whose character was not unlike the boldness of the men; Anubis wearing a dog's skin and Macedon the fore-parts of a wolf. And it is for this reason that these animals are held in honour among the Egyptians

 

Diodorus 3.63.2: Some, for instance, who assert that he who taught how to make wine and to gather "the fruits of the trees,"10 as they are called, he who led an army over all the inhabited world, and he who introduced the mysteries and rites and Bacchic revelries were one and the same person; but there are others, as I have said, who conceive that there were three persons, at separate periods, and to each of these they ascribe deeds which were peculiarly his own. 


4 Diodorus 3.63.4: Now this Dionysus visited with an army all the inhabited world and gave instruction both as to the culture of the vine and the crushing of the clusters in the wine-vats (lenoi), which is the reason why the god was named Lenaeus. Likewise, he allowed all people to share in his other discoveries, and when he passed from among men he received immortal honour at the hands of those who had received his benefactions.


Diodorus 3.64.6: There the boy was reared by nymphs and was given the name Dionysus after his father (Dios) and after the place (Nysa); and since he grew to be p297of unusual beauty he at first spent his time at dances and with bands of women and in every kind of luxury and amusement, and after that, forming the women into an armyand arming them with thyrsi,13 he made a campaign over all the inhabited world.


Diodorus 3.72.2: 2 For the first man of all, they say, to be king of Nysa was Seilenus, but his ancestry was unknown to all men because of its antiquity. This man had a tail at the lower part of his back and his descendants also regularly carried this distinguishing mark because of their participation in his nature. 

Dionysus, then, set out with his army, and after passing through a great extent of waterless land, no small portion of which was desert and infested with wild beasts, he encamped beside a city of Libya named Zabirna.


Diodorus 3.74.2: Imitating the principles of both the others he led an army over all the inhabited world and left behind him not a few pillars to mark the bounds of his campaign; the land he also brought under cultivation by means of the plantings which he made, and he selected women to be his soldiers, as the ancient Dionysus had done in the case of the Amazons. He went beyond the others in developing the orgiastic practices, and as regards the rites of initiation, he improved some of them, and others he introduced for the first time.