אוצר המדרשים (אייזנשטיין) חופת אליהו עמוד 178 ד"ה (א') שלשה עשר

מתוך Amitay.haifa.ac.il
גרסה מ־10:06, 8 בספטמבר 2010 מאת Ilan Abutbul (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מקורות ראשוניים עתיקים א

טקסט

(א') שלשה עשר בני אדם יצאו מהולין ממעי אמן ואלו הן: אדם שת ונח שם יעקב יוסף משה בלעם איוב שמואל דוד ירמיה זרובבל. אדם מנין שנאמר ויברא אלקים את האדם בצלמו, מהו בצלמו בצלם הראוי לו, שת מנין שנאמר גם בו שנולד בדמותו כצלמו, נח מנין שנאמר בו צדיק תמים היה, שם מנין שנאמר ומלכי צדק מלך שלם (בראשית י"ד י"ח), יעקב מנין שנאמר ויעקב איש תם, יוסף מנין שנאמר אלה תולדות יעקב יוסף כמו שנולד יעקב כך נולד יוסף, משה מנין שנאמר ותרא אותו כי טוב הוא שנולד מהול, בלעם מנין שנאמר ונאום הגבר שתום העין, אל תקרא שתום העין אלא סתום העין, איוב מנין שנאמר בו איש תם וישר, שמואל מנין שנאמר והנער שמואל הולך וגדול וטוב (ש"א =שמואל א'= ב'), דוד מנין שנאמר מכתם לדוד (תהלים ט"ז), ירמיה מנין שנאמר בטרם אצרך בבטן ידעתיך ובטרם תצא מרחם הקדשתיך (ירמיה א'). זרובבל מנין שנאמר ביום ההוא נאם ה' צבאות אקחך זרובבל בן שאלתיאל עבדי נאם ה' ושמתיך כחותם וגו' (סוף חגי). (ב') י"ג דברים נאמרו בפת שחרית: מצלת מן החמה, ומן הצנה, ומן היסורין, ומן המזיקים, ומחכמת פתאים, וזוכה ללמוד, וללמד, ותלמודו מתקיים

הערות

מדרש זה הוא אחד הבודדים שבהם בלעם מוצג באור חיובי, ולא מצורף אל שמו הכינוי "הרשע".

נמצא בשימוש ב...

עבודה מסכמת של אילן אבוטבול בקורס "מיתוס והיסטוריה", אופקים תש"ע.

ביבליוגרפיה

אוצר המדרשים של פרויקט השו"ת.