הבדלים בין גרסאות בדף "Temple-Slaves"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
שורה 1: שורה 1:
בעת העתיקה ה-Temple Slaves היו עבדים בשרות המדינה. במסגרת זו הם שולבו במוסדות דתיים בערים מפורסמות כגון בבל, רומא וכו' ושרתו במקצועות מגוונים החל מכוהנת ועד לתפקיד שרת ומנקה. אפילו קיימת מילה יוונית לתפקיד זה - Hierodouloi - שמשמעותה המילולית היט עבדים של ישות קדושה. [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=Procopius פרוקופיוס] מציין בדיווחו על נוכחותם הניכרת של אותם Temple-Slaves במקדש הפגאני שאותו טורח לטהר [http://en.wikipedia.org/wiki/Justinian יוסטיניאנוס הראשון]. דיווח דומה נמצא אצל [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%95%D7%A1_%D7%9E%D7%A7%D7%99%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%94 אאוזביוס], המדווח על פעולותיו של הקיסר [http://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_I קונסטנטיוס הראשון] לסגור מקדשים פגאניים בערים הפניקיות [http://en.wikipedia.org/wiki/Apheca אפקה ](Aphaca) [http://en.wikipedia.org/wiki/Baalbek והליופוליס ](Heliopolis – Baalbek). לפי אאוזביוס, [http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf201.iv.vi.iii.lv.html ''חיי קונסטנטין ''3.55], מצוין שאותם Temple-Slaves שמשו כחלק מפולחן מיני ולכן הם תואמים לאותם קדשים וקדשות או זנות קדושה ([http://en.wikipedia.org/wiki/Hierodoule Sacred Prostitution]). [http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf201.iv.vi.iii.lviii.html ב''חיי קונסטנטין'' 3.58], אאזוביוס מדגיש שהפולחן המיני שהתקיים במקדשים אלה הוא שמשך את תשומת ליבו של קונסטנטניוס ולבסוף גם את זעמו.&nbsp;קונסטנטינוס הורה על השמדת המקדש, ואיים להעניש את כל מי שימשיך לקיים פולחן זה.<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp; אמנם פרוקופיוס לא מציין איזו סוג של מטלה מילאו אותם Temple Slaves, אבל סביר להניח שהם עסקו באותו פולחן פגאני עתיק. זאת מכיוון שהזנות הקדושה לא הייתה זרה לאנשי יוון, למרות שברוב המקרים היא רווחה רק בשולי החברה היוונית, במקומות כמו סיציליה, קפריסין, פונתוס וקפאדוקיה, אך לא רק. בעיר [http://en.wikipedia.org/wiki/Corinth#Classical_era קורינת]', עיר&nbsp; השוכנת בליבה של יוון, התקיים פולחן מיני מסוג זה במקדש [http://en.wikipedia.org/wiki/Aphrodite אפרודיטה],&nbsp; ולכן שוכנו בו מספר רב של Temple Slaves בתקופה הקלאסית. בשנת 464 לפנה"ס אדם ששמו Xenophon, אזרח קורינתי, אשא זכה במרוץ [http://en.wikipedia.org/wiki/Pentathlon pentathlon] במשחקים האולימפיים, הקדיש מאה ילדות צעירות למקדש של האלה כאות הודיה. עדות זו מגיעה אלינו משירו של [http://en.wikipedia.org/wiki/Pindar פינדר], Fragmenst 122, המהלל את ניצחונו של אותו אלוף אולימפי. עדות נוספת על תפקידם של&nbsp;ה-Temple-Slaves במקדש אפרודיטה מספק לנו [http://en.wikipedia.org/wiki/Strabo סטראבו, ][http://www.fordham.edu/halsall/ancient/greek-slaves.html ''Geographia'' 8.6.20], המציין במפורש שה-Temple Slaves היו קדשות.[http://en.wikipedia.org/wiki/Herodotus הרודוטוס] כתב על תופעת הזנות במקדשי אפרודיטה בבבל, כשכל אישה מקומית היתה צריכה לשבת במקדש של אפרודיטה ו"לארח" עוברי אורח זרים.([http://www.sacred-texts.com/cla/hh/hh1190.htm Histories 1.199)].<br>  
+
בעת העתיקה ה-Temple Slaves היו עבדים בשרות המדינה. במסגרת זו הם שולבו במוסדות דתיים בערים מפורסמות כגון בבל, רומא וכו' ושרתו במקצועות מגוונים החל מכוהנת ועד לתפקיד שרת ומנקה. אפילו קיימת מילה יוונית לתפקיד זה - Hierodouloi - שמשמעותה המילולית היא עבדים של ישות קדושה. [http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=Procopius פרוקופיוס] מציין בדיווחו על נוכחותם הניכרת של אותם Temple-Slaves במקדש הפגאני שאותו טורח לטהר [http://en.wikipedia.org/wiki/Justinian יוסטיניאנוס הראשון]. דיווח דומה נמצא אצל [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%95%D7%A1_%D7%9E%D7%A7%D7%99%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%94 אאוזביוס], המדווח על פעולותיו של הקיסר [http://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_I קונסטנטיוס הראשון] לסגור מקדשים פגאניים בערים הפניקיות [http://en.wikipedia.org/wiki/Apheca אפקה ](Aphaca) [http://en.wikipedia.org/wiki/Baalbek והליופוליס ](Heliopolis – Baalbek). לפי אאוזביוס, [http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf201.iv.vi.iii.lv.html ''חיי קונסטנטין ''3.55], מצוין שאותם Temple Slaves שמשו כחלק מפולחן מיני ולכן הם תואמים לאותם קדשים וקדשות או זנות קדושה ([http://en.wikipedia.org/wiki/Hierodoule Sacred Prostitution]). [http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf201.iv.vi.iii.lviii.html ב''חיי קונסטנטין'' 3.58], אאזוביוס מדגיש שהפולחן המיני שהתקיים במקדשים אלה הוא שמשך את תשומת ליבו של קונסטנטניוס ולבסוף גם את זעמו.&nbsp;קונסטנטינוס הורה על השמדת המקדש, ואיים להעניש את כל מי שימשיך לקיים פולחן זה.<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp; אמנם פרוקופיוס לא מציין איזו סוג של מטלה מילאו אותם Temple Slaves, אבל סביר להניח שהם עסקו באותו פולחן פגאני עתיק. זאת מכיוון שהזנות הקדושה לא הייתה זרה לאנשי יוון, למרות שברוב המקרים היא רווחה רק בשולי החברה היוונית, במקומות כמו סיציליה, קפריסין, פונתוס וקפאדוקיה, אך לא רק. בעיר [http://en.wikipedia.org/wiki/Corinth#Classical_era קורינת]', עיר השוכנת בליבה של יוון, התקיים פולחן מיני מסוג זה במקדש [http://en.wikipedia.org/wiki/Aphrodite אפרודיטה] בתקופה הקלאסית. בשנת 464 לפנה"ס אדם ששמו Xenophon, אזרח קורינתי, זכה במרוץ [http://en.wikipedia.org/wiki/Pentathlon pentathlon] במשחקים האולימפיים, וכאות הודיה הקדיש מאה ילדות צעירות למקדש של האלה. עדות זו מגיעה אלינו משירו של [http://en.wikipedia.org/wiki/Pindar פינדר], Fragmenst 122, המהלל את ניצחונו של אותו אלוף אולימפי. עדות נוספת על תפקידם של&nbsp;ה-Temple Slaves במקדש אפרודיטה מספק לנו [http://en.wikipedia.org/wiki/Strabo סטראבו, ][http://www.fordham.edu/halsall/ancient/greek-slaves.html ''Geographia'' 8.6.20], המציין במפורש שה-Temple Slaves היו קדשות.[http://en.wikipedia.org/wiki/Herodotus הרודוטוס] כתב על תופעת הזנות במקדשי אפרודיטה בבבל, כשכל אישה מקומית היתה צריכה לשבת במקדש של אפרודיטה ו"לארח" עוברי אורח זרים.([http://www.sacred-texts.com/cla/hh/hh1190.htm Histories 1.199)]. <br>  
 +
 
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp; המאמצים הרבים שהשקיעו קונסטנטיניוס ויוסטיניטנוס בכוח אדם ובממון למיגור שאריות הפולחנים הפגנאים העתיקים, באזורים שהיו תחת השפעתם, למען הפצת הנצרות, מהווה עדות נוספת לתופעה הקרויה מונותאיזם.
  
 
== לקריאה נוספת<br>  ==
 
== לקריאה נוספת<br>  ==

גרסה מ־21:17, 27 באוקטובר 2009

בעת העתיקה ה-Temple Slaves היו עבדים בשרות המדינה. במסגרת זו הם שולבו במוסדות דתיים בערים מפורסמות כגון בבל, רומא וכו' ושרתו במקצועות מגוונים החל מכוהנת ועד לתפקיד שרת ומנקה. אפילו קיימת מילה יוונית לתפקיד זה - Hierodouloi - שמשמעותה המילולית היא עבדים של ישות קדושה. פרוקופיוס מציין בדיווחו על נוכחותם הניכרת של אותם Temple-Slaves במקדש הפגאני שאותו טורח לטהר יוסטיניאנוס הראשון. דיווח דומה נמצא אצל אאוזביוס, המדווח על פעולותיו של הקיסר קונסטנטיוס הראשון לסגור מקדשים פגאניים בערים הפניקיות אפקה (Aphaca) והליופוליס (Heliopolis – Baalbek). לפי אאוזביוס, חיי קונסטנטין 3.55, מצוין שאותם Temple Slaves שמשו כחלק מפולחן מיני ולכן הם תואמים לאותם קדשים וקדשות או זנות קדושה (Sacred Prostitution). בחיי קונסטנטין 3.58, אאזוביוס מדגיש שהפולחן המיני שהתקיים במקדשים אלה הוא שמשך את תשומת ליבו של קונסטנטניוס ולבסוף גם את זעמו. קונסטנטינוס הורה על השמדת המקדש, ואיים להעניש את כל מי שימשיך לקיים פולחן זה.
    אמנם פרוקופיוס לא מציין איזו סוג של מטלה מילאו אותם Temple Slaves, אבל סביר להניח שהם עסקו באותו פולחן פגאני עתיק. זאת מכיוון שהזנות הקדושה לא הייתה זרה לאנשי יוון, למרות שברוב המקרים היא רווחה רק בשולי החברה היוונית, במקומות כמו סיציליה, קפריסין, פונתוס וקפאדוקיה, אך לא רק. בעיר קורינת', עיר השוכנת בליבה של יוון, התקיים פולחן מיני מסוג זה במקדש אפרודיטה בתקופה הקלאסית. בשנת 464 לפנה"ס אדם ששמו Xenophon, אזרח קורינתי, זכה במרוץ pentathlon במשחקים האולימפיים, וכאות הודיה הקדיש מאה ילדות צעירות למקדש של האלה. עדות זו מגיעה אלינו משירו של פינדר, Fragmenst 122, המהלל את ניצחונו של אותו אלוף אולימפי. עדות נוספת על תפקידם של ה-Temple Slaves במקדש אפרודיטה מספק לנו סטראבו, Geographia 8.6.20, המציין במפורש שה-Temple Slaves היו קדשות.הרודוטוס כתב על תופעת הזנות במקדשי אפרודיטה בבבל, כשכל אישה מקומית היתה צריכה לשבת במקדש של אפרודיטה ו"לארח" עוברי אורח זרים.(Histories 1.199).

    המאמצים הרבים שהשקיעו קונסטנטיניוס ויוסטיניטנוס בכוח אדם ובממון למיגור שאריות הפולחנים הפגנאים העתיקים, באזורים שהיו תחת השפעתם, למען הפצת הנצרות, מהווה עדות נוספת לתופעה הקרויה מונותאיזם.

לקריאה נוספת

  • Budin, Stephanie L. 2008. The Myth of Sacred Prostitutuin in Antiquity. Cambridge: Cambridg Univrcity Press.

על אף שטענתה המרכזית של בודין היא שזנות קדושה היא רק מיתוס, היא מרכזת בספרה את כל המקורות העתיקים שציינו תופעה זו, כמו למשל הרודוטוס, ולריוס מקסימוס, סטראבו וכו'.

  • Evans, Hilary. 1979. Harlots, Whores & Hookers: A History of Prostitution. New York: Taplinger Publishing Company.

אוונס מציינת את הפולחן לאפרודיטה שנעשה בקורhנת' במסגרת מחקרה אחרי גלגול תופעת הזנות בהיסטוריה.

  • Qualls-Corbett, Nancy. 1988. The Sacred Postitue: Eternal Aspet of the Feminie. Tronto: Inner City Books.

הפרק ראשון בספר זה עוסק ברקע ההיסטורי לזנות קדושה, המקורות, הפולחן ודעיכתו.

  • Scot, George R. 1976. A History of Prostitution from Antiquity to the Present Day. London: T. Werner Laurie Ltd.

אף הוא מספק רקע היסטורי לזנות קדושה ,כולל זנות בהקשר דתי ואף בזנות בתנ"ך.